door aandewaterkant

De koude stroomt langs mijn benen. Ik schrik en sluit het raam. Gisteren deed ik het anders. Met tegenzin maar vastbesloten spring ik de fiets op. Hierbij verplicht ik mezelf om frisse lucht in te ademen. Buiten zijn was vaak een ontsnapping uit de beslotenheid van een kamer vol gevoel, of het ontbreken ervan. Met weemoed denk ik er deze dagen aan terug.

Ik luister naar de geluiden van mijn tuin en de vogels. Zonder meer jaren lang een vrijheid die ik op moeilijke momenten benutte. De geur van versgemaaid gras of de vochtigheid van een mistige ochtend. Terwijl ik onder het afdak schuil, stroomt de regen langs de rand. Tranende wolken zijn altijd levengevend.

Een oude zitbank met zijn bloemen kussens, en het wankele bankje aan de blauwe regen. De stenen vensterbank aan mijn slaapkamer was net groot genoeg voor mijn billen. Achter in de tuin rook het vaak donker omdat er weinig zon was. Een traaggroeiende gingko biloba en het onkruidplekje waaronder Mats de hond begraven ligt. De voortuin waar ik mij probeerde te houden aan de regels van de seizoenen en kleurenkunst.

Mijn handen woelen al een tijdje niet meer in de aarde. Ik ben weg op de boerderij en woon ondertussen één hoog.

Op elk moment van de dag heb ik gewandeld door mijn tuin. Na en tijdens regen, onder zon en wolken. Zelfs een ijskoude neus halen was deugddoend en er was altijd wel iets wat groeide en bloeide waar ik blij van werd.

Nu besef ik dat het afscheid voor de deur staat. Een besef waar ik bijna niet aan durf komen. Niemand zegt me hoe ik het moet doen. Alleen maar dat het pijn doet en daar twijfel ik dan ook geen moment aan.

Het grote huis met haar mooie tuin is niet voor mijn budget weggelegd. Ook omdat ik bewust kies om nadien nog in vrijheid te kunnen leven.

Er is geen haast bij. De realiteit tikt elke dag een stukje onduidelijkheid weg. Elke dag vorm geven aan dit gegeven is geen cadeau. Toch is deze zondag van ochtend tot avond verlopen in rust, ondanks het gevoel.

Het juiste gezelschap maakt natuurlijk het grote verschil…

