door aandewaterkant

Voor ik me aan het schrijven zet neem ik u even mee door mijnen hof. Schoon toch, al dat groensel. De jute zakken zijn met verse wol gevuld en wachten op het spinnewiel. Voor het geval u daar vragen over moest hebben.
IMG_0810IMG_0813IMG_0812
IMG_0815
In heel mijn lichaam voel ik het binnenstromen. Eveneens het gevoel van ontzettend fout bezig te zijn maar dat zet ik even opzij. Die eerste sigaret na 14 jaar smaakte net iets te goed en ik werd er net iets te rustig van. Ik hoop dat er geen midlife dichterbij komt, lacht die zoon van mij.

Met mijn zwijgzame protestmonument in de tuin hebben ze ook al gelachen al is daar voor mij niets lachwekkend aan. Het puinafval dat al een hele tijd een doorn in mijn tuinoog is, heb ik eigenhandig opgeruimd en de restanten spreken voor zich.

IMG_0822

De zonen die thuis wonen moeten het soms ontgelden. Helemaal niet onterecht voor alle duidelijkheid. Mijn moedervleugels klapwieken stevig de laatste tijd. Het nest wordt te klein.

Nu het zondagmiddag en stil in huis is, denk ik aan de evolutie. De tijd van grote angst voor het lege nest lijkt voorbij. Er komt ruimte voor op mezelf te zijn. Langzaam maar vastberaden sloop dit gevoel mijn lichaam en geest binnen. Ik vind deze gedachte bijzonder spannend.

Boven een glas wijn en die noodlottige sigaret deel ik deze gedachten met mijn nageslacht. En zoals altijd prijs ik mezelf en de relatie die ik met hen heb. Het komende jaar gaan mijn zonen allebei op eigen benen wonen. De vanzelfsprekendheid waarmee ze mij bestempelen als hun grootste supporter, vind ik geruststellend. Als ze mij zoeken zullen ze mij wel vinden, ook al wonen we niet meer onder hetzelfde dak.

Door al die gesprekken van de laatste weken kom ik tot mezelf en tegelijkertijd omarm ik groei en verandering. Loslaten kan zo beladen zijn toch laat ik het hier bevrijdend klinken. Mijn moeder zijn blijft in beweging. Maar omdat ik steeds vaker de kunst beheers om het los te laten, geeft het me vleugels. Ik reik over het nest of nestel me er juist dieper in. Groei geeft de nodige zuurstof om te zoeken naar een balans.

Langzaam maar zeker zie ik tijdens dit schrijven de zon ondergaan. Morgen komt ze zeker weer op.

