door aandewaterkant

IMG_9477
Meestal ben ik wat bedachtzaam als het over aankopen van boeken gaat. Verlangend sta ik naar de opeenstapeling van nieuw gebonden letters te kijken. Door een vage speling van luchtverplaatsing bij het bewegen van de pagina’s, ruik ik de geur van pasgeboren naslagwerken.
Over het boek van Dorien Knockaert: ‘goed eten’, hoef ik niet na te denken. Vastberaden stap ik op de kassa af niet wetend hoeveel euro’s ik moet neertellen. Dit is veel meer dan het zoveelste kookboek.

Als je bewust met eten bezig wil zijn, lijkt het alsof je niets meer mag eten. De tonijn is bedreigd en boontjes vliegen duizenden kilometers vooraleer wij ze met een ajuintje stoven en bestrooien met vers bonenkruid uit de tuin. De zware belasting van de vleesindustrie op ons milieu doet stilstaan bij het eten van elke dag vlees. Dit klinkt zo logisch en absoluut als ik het in haar boek lees. Ja, roep ik binnenin, zeker weten.

Vanuit het lezen observeer ik mijn koop, kook en eetgedrag. Ik heb respect voor voeding die zelf verworven is. Knapperende spruiten en krulkool uit de wintertuin. Brood uit de houtoven met verse boerenboter. Het restjes koken om niets weg te moeten gooien is mij al veel jaren eigen.

Toch voel ik me wat schuldig bij het lezen. Mijn vegetarische voornemens zijn helemaal weggesmolten. Na een drukke boerderijdag heb ik al eens behoefte aan een stukje kip. Een bord gebakken patatjes met een gulle schep mayonaise uit de pot. Thuisgekomen om half zes ben ik meestal niet meer in een uitgebreide kookstemming. De maaltijden hebben zich dan herleid tot het traditionele aardappelen, vlees en groenten gamma.

Ook al is de dag van goede voornemens nog niet daar, toch deed ik vandaag al een poging. Vanmorgen was ik al quiche aan het bakken. Zonder vlees met kikkererwten en heerlijk gekruid met komijn. Ik maakte verse linzenpaté en sneed groenten om te dippen in een yoghurt dressing. Het crumble dessert met frambozen en zure room maakt mijn kookdag helemaal geslaagd.

Het boek van Dorien deed me weer stilstaan over het hoe en waarom van goed en seizoensgebonden voeding. Geteeld bij de boer in je eigen streek. Hoe vanzelfsprekend ons respect naar dierlijke wezens zou moeten zijn. Dit besef is zonder meer een rijkdom en vandaar is dit boek een aanrader voor ieder zichzelf respecterend huishouden.

Ondertussen wens ik u nog het allerbeste!

