door aandewaterkant

Hij wijst met de hand waar de wijsvinger ontbreekt en vindt dit heel normaal. De vraag hoe hij nu eigenlijk die vinger verloren heeft, blijft op mijn lippen liggen. We wijzen allebei in dezelfde richting, met en zonder wijsvinger. Zo beslissen we waar hij de dode kip zal begraven. Pol, loopt in alle simpelheid op de boerderij rond en ik kan hem alles vragen. Een gouden hulp in drukke tijden.

Elke ochtend na het aantrekken van mijn boerderij plunje, loop ik over het erf en rond de boerderij. Ik doe een ochtendlijk praatje tegen Juul, de ezel. De paarden steken hun edel hoofd uit de stal en snuiven, als teken van herkenning weet ik ondertussen. Op het einde van de dag neem ik het aroma van stallen en beesten mee naar huis.

Mijn nieuwe levensritme bevalt me. Elke dag andere uren werken heeft plaats gemaakt voor regelmaat. Iedere avond en weekend thuis.

Ongemerkt is de laatste maand van het jaar ook in mijn leven geslopen. Je kunt het ook niet meer negeren. De overdadig maar vooral lelijk opgetuigde kerstbomen. Hevig flikkerende lichtjes en de meest afgrijselijke kleuren, voor kerstversiering toch.
Mijn gedacht over versiering is eerder van het neutrale en natuurlijke soort. Allemaal gratis en voor niets op de boerderij.

IMG_9299

