door aandewaterkant

Ik zoek naar synoniemen. Troosteloos, mistroostig, somber, treurig en triest. Terwijl mijn vingers even dralen op de toetsen, kijk ik buiten en vraag me af hoe het zo kan blijven regenen.

Vanochtend is de maat vol. Niet alleen lopen de watertonnen al dagen over en heb ik voor het eerst in jaren slakken die mijn groen opeten, ook mijn ochtendlijke wandeling schiet er bij in. Snel loop ik naar buiten voor de dagelijkse krant, die tot overmaat van ramp ook nog eens natgeregend is.

De tuin gaat langzaam in herfstmodus en vergeet die warme zomerdagen. Met zinderende trillingen boven het warme asfalt. Bloemen tranen mee en verwateren zachtjes. De zonnebloemen weigeren te bloeien en zo lijkt de tuin op haar manier ook te protesteren.

Zelfs die kostelijke geur die heerst na een enkele regenbui in de zomer, is er niet. Alles blijft nat en vochtig ruiken. Toch wel een beetje bedroevend en weeral een synoniem.

Mats, de hond, lag tijdens zijn leven nooit zo lang in de regen. Hij hield er niet van.

Vandaag stap ik bij de kapper binnen. Onvermijdelijk, zeker na mijn mislukte henna verf poging. Waarschijnlijk gaat het daar ook over het weer. Dat het zo beroerd is, om nog maar eens een synoniem te gebruiken.

